SCENARIUSZ
Godzina z wychowawcą
TEAMAT: Jak pokonać trudności w nauce szkolnej? (jedna godzina lekcyjna)
DATA: 18.04. 2005 rok
KLASA: IVb
PROWADZĄCY: Maria Nowak
CELE: Wiadomości Uczeń: - wie, że nauka jest jego pracą, - potrafi wyjaśnić trudności wewnętrzne i zewnętrzne w nauce. Umiejętności Uczeń: - potrafi rozróżnić trudności w nauce, - zna sposoby zapobiegania i pokonywania trudności w nauce szkolnej. Postawy Uczeń: - potrafi współpracować w zespole, - jest świadomy tego, że sam może znacznym stopniu eliminować swoje niepowodzenia szkolne, chociażby przez dobrą organizację czasu pracy.
METODY: poszukująca i podająca.
FORMY PRACY: praca w zespołach.
STRATEGIA: problemowa, asocjacyjna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: rozsypanka kołowa.
LITERATURA: „Uczymy się jak uczyć”, Robert Fisher, WSiP, „Nauczyciel – wychowawcą”, Grzegorz Koźminski.
PRZEBIEG LEKCJI.
I Część wstępna: 1. Czynności organizacyjne . 2. Powtórzenie wniosków z ostatniej lekcji – dla kogo i dlaczego uczę się? 3. Z rozsypanych na tablicy wyrazów uczniowie układają temat lekcji. Nauczyciel uświadamia uczniom cele lekcji
II Rozwinięcie. 1. Nauczyciel zachęca uczniów do udzielania odpowiedzi na zadawane przez niego pytania: Jakie przedmioty lubisz i dlaczego? Jakich przedmiotów nie lubisz i dlaczego? Wymień twoje zajęcia pozalekcyjne. Ile czasu poświęcasz na naukę w ciągu dnia itp. Odpowiedzi uczniów będą wykorzystane do dyskusji w pkt. 2 b.
2. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe zespoły. Wyjaśnia uczniom rodzaje trudności w nauce. Uczniowie zastanawiają się w grupach, jakie trudności w uczeniu się są zależne od nich samych, a jakie zależą od innych osób.
3. Zespoły dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat trudności w nauce szkolnej (przykłady, analiza).
Wypisanie trudności w tabeli na tablicy:
trudności wewnętrzne: · czuję się przemęczony · jestem leniwy · __________________ · __________________ · __________________
trudności zewnętrzne: · nauczyciel szybko mówi · trudne książki · niezadowolenie rodziców · __________________ · __________________
4. Nauczyciel zachęca do dyskusji w grupach nad sposobami pokonywania trudności w nauce.
5. Dyskusja na forum klasy, wyciągnięcie wniosków, np.: a) odrobię lekcje na bieżąco, b) postaram się skupić uwagę na lekcji, c) poproszę nauczyciela o szersze wyjaśnienie wiadomości, których nie rozumiem, d) będę czynniej wypoczywał.
6. Nauczyciel rozdaje uczniom rozsypankę sylabową i prosi ich o odczytanie zdania. Ustnie ocenia poprawność wykonanego zadania.
III Część podsumowująca.
1. Powtórzenie wiadomości i umiejętności z lekcji. Udzielanie odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczyciela. 2. Omówienie pracy domowej - napisz w kilku zdaniach „Jak pokonać trudności w nauce szkolnej?”.
EWALUACJA
Cele lekcji zostały zrealizowane. Uczniowie wiedzą, że nauka jest ich pracą, znają sposoby zapobiegania i pokonywania trudności (wewnętrznych i zewnętrznych) w nauce. Zrozumieli, jakie korzyści płyną z właściwej organizacji czasu dnia. Pracowali w zespołach. Mieli więc możliwości współdziałania w grupie, uczenia się od innych, proponowania swoich pomysłów. Na lekcji panowała mila atmosfera. Chwaliłam uczniów za poprawne odpowiedzi, co motywowało ich do dalszej pracy. Wszyscy uczniowie skorzystali z przygotowanej pomocy naukowej. Nie mieli problemów z odczytaniem hasła. Bez problemów rozróżniali trudności wewnętrzne i zewnętrzne w nauce.
Maria Nowak |